¿Hablas Ingles? - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Anita N. - WaarBenJij.nu ¿Hablas Ingles? - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Anita N. - WaarBenJij.nu

¿Hablas Ingles?

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

18 Mei 2008 | Costa Rica, Monteverde

Inmiddels ruim twee weken in Costa Rica! We zijn van het zuidoosten naar het midden, het zuidwesten via het westen en het noordwesten nu in het noorden van het land aangekomen. Beetje omslachtig, maar niet heel erg onlogisch, er zijn gewoon niet zo heel veel wegen :).
Mijn laatste bericht kwam vanuit San Jose. Daarna zijn we naar Peninsula de Osa gegaan. Op dit schiereiland ligt het nationale natuurpark Corcovado. Behoorlijk lastig om daar te komen, maar de natuur was er supermooi! En doordat het lastig is om er te komen is het niet erg toeristisch, wat ik wel fijn vind. We zijn met een gids en een Duits stel drie dagen het oerwoud in gegaan. Overdag liepen we gemiddeld 9 uren, en we sliepen in een primitief rangerstation. Er was elektriciteit, ja om 1 gloeilamp per kamer gedurende 1 uur te kunnen laten branden. Dus van 6 tot 7 ´s avonds kon je wat zien en daarna gingen de meesten slapen. Niet onverstandig, aangezien men gemiddeld om 4 uur zijn of haar (erg comfortabele..) bed uitkwam om de jungle in te gaan. Tijdens deze dagen heb ik veel bijzondere dieren kunnen zien. 4 verschillende soorten apen, een tapir, toekans en weet ik hoeveel soorten vogels en nog meer dieren... Ik weet niet eens alle namen.. Dat zoek ik nog wel even op wanneer ik de foto´s plaats :). Om het rangerstation te kunnen verlaten moesten we een rivier van 50 meter breed oversteken. Dus hup, tas in de lucht en tot 1,5 meter het water in. Geen probleem zou je denken, maar de nacht ervoor heb ik serieus een uur wakker gelegen. Het was namelijk een rivier die uitmondde in zee en in die rivier zouden zich haaien en krokodillen bevinden. En de gids vond het grappig me bang te praten, wat hem aardig was gelukt. Dus ik bleef veilig achter hem zodat hij als eerste aangevallen zou worden ;) Gelukkig viel het mee. Het was supervermoeiend.. elke dag zoveel lopen in een behoorlijk hoog tempo. Om één of andere reden liep ik het grootste gedeelte achteraan..
Hierna zijn we naar Quepos gegaan, een strandplaats aan de Pacifische kant. Lekker gerelaxed in de zon en onszelf verdedigd tegen de wasberen en leguanen die ons eten uit onze tassen stalen. We zaten in een erg leuk hostel en ik heb mijn pokerskills weer een beetje opgewaardeerd :)
Na Quepos zijn we naar peninsula Nicoya gegaan, waar we in Montezuma hebben geslapen. Het flutste hostel gevonden waar het rook naar wc´s en waar de sloten zonder sleutel opengemaakt konden worden. Maar volgens de Italiaanse hippie-eigenaar was het muy seguro, erg veilig. In Montezuma zijn een paar watervallen die we natuurlijk hebben bekeken. Van 1 van de watervallen was het bekend dat je ervan af kon springen. Welke dit was en waar je precies kon springen wisten we niet zeker, maar we hebben het toch gedaan. Eng!! En ook een beetje dom, maar gelukkig zijn we er zonder gebroken lichaamsdelen vanaf gekomen. Verder heb ik een paardrijtocht gemaakt langs 7 stranden, zo mooi! Uiteraard bestond mijn groep uit Amerikanen, die deze keer de leeftijdsgrens van 65+ wel gepasseerd moesten zijn. Hierdoor was ik de enige die af en toe snel wilde en had daardoor het strand voor me alleen :). De tocht werd zelfs nog een beetje safari, toen ik een boa van 2 meter voorbij zag komen..
Nu zitten we in Monteverde, waar het klimaat wat koeler is. Wel even lekker, de rest van het land hier is erg warm en vochtig!
Wat me opvalt aan Costa Rica is hoe commercieel het is.. In alle plaatsen waar we zijn geweest staat het toerisme centraal. De hotels schieten uit de grond en de meest gestelde vraag is "¿Hablas Ingles?", of ik ook Engels spreek, want dat is wel zo gemakkelijk. Neehee ik spreek Spaans! Op dit gebied merk ik dat ik een kind ben van mijn ouders :) Die namen ons vroeger mee op vakantie naar Oost Europa of Scandinavie waar we bijna de enige Nederlanders waren, terwijl het grootste deel van de klas richting het zuiden vertrok. Volgende week gaan we naar Nicaragua, waar het veel minder toeristisch is. Het is er ook een heel stuk armer en de veiligheid voor toeristen is een stuk lager, maar het schijnt erg mooi te zijn. Vooral de cultuur in de grotere steden Granada en Leon moet interessant zijn. En ik ben van plan mijn duikbrevet te halen, maar ik weet nog niet zeker of dat gaat lukken. Het openbaar vervoer in Nicaragua staakt nu al 2 weken, dus het is erg lastig om te reizen. We zullen zien!


  • 18 Mei 2008 - 16:13

    Roelie:

    Ha Anita,

    Een deel van je verhaal had ik al bij Matthias gelezen, maar dit leest toch prettiger :-)
    Ik ben heel benieuwd naar de foto's. Ik hoop dat veel van de dieren die je noemt voorbij komen.
    Gaaf hoor, om zoveel mee te maken en te zien. En het lukt je prima om ons thuis mee te laten genieten. (en nee, jaloers ben ik niet, of het moet zijn dat ik graag de moed zou hebben om zoiets te durven doen :-D)
    WAnt ze kunnen me wel vertellen : just jump, it's really not dangerous, maar toch...
    Jij bent het diepe ingesprongen, zowel letterlijk als figuurlijk en ik vind het mooi om te zien hoe je in dat diepe rondzwemt. Je ouwe (;-) ) tante is trots op je, apetrots, in alle soorten apen die je hebt gezien.
    Blijf volop genieten en pas goed op jezelf

    Heel veel liefs
    Roelie

  • 18 Mei 2008 - 18:25

    Teun:

    Hey Anita,
    Wat n super ervaringen allemaal! 't klinkt allemaal prachtig! En steeds verleiderlijker om ook eens zo'n reis te gaan maken!
    Geniet ze nog! en pas goed op jezelf!
    Groetjes vanuit Limburg!
    X
    Teun

  • 19 Mei 2008 - 09:18

    Sa:

    weer peerd gereden, I'm jealous;) en coole video van de jump, waarschijnlijk had ik het niet gedurfd mij kennende;) we mialen nog!xxxxsa

  • 19 Mei 2008 - 10:57

    Femia:

    Wow wat stoer!! Die jump, haha, denk dat ik t ook niet had gedurfd met mn ik-mag-niet-onder-waterfobie;) Grappig je weer even zo op beeld te zien!
    Wat fijn dat de bussen in Nicaragua staken, maarre ben je net een btje in Nederland, hier staakten ze vorige week ook (& natuurlijk stond ik vrolijk op de bus te wachten, nieuwsberichten blijven niet zo hangen;))
    Have fun & ik mail!
    Kuss

  • 19 Mei 2008 - 12:52

    Maaike:

    Anita,
    We genieten van je leuke stukjes die je schrijft geniet van de mooie omgeving.
    Je oma(Beppe) doet je ook de groeten en vraagt of je gezond weer terug wil komen
    groetjes uit Ljouwert

  • 23 Mei 2008 - 09:55

    Ment-to-send:

    Zo, nog maar us: mijn reactie was zo heftig, dat je site zich ophing, dus nu de gekuiste versie '-):

    We zijn er weer, terug van inderdaad de unusual places to go: du-cz-sk-hu-ro-hu-sk-cz-pl-du-nl. We spreken unlike-you géén van de inheemse talen.
    Blaten slechts Engels en Duits, en un petitpeufrançais.

    Jammer dat mijn eerste unieke reactie weg is, was so funny!! :-)). Je zult het nooit weten, want ik zelf ben hem ook kwijt. Mijn korte geheugen is behoorlijk aangetast.

    Je route door Costa Rica ZW-W-NW-O-ZO-W-NO-N vond ik helemaal niet zo onlogisch, hoor. Papa wel, want die is veel rechtlijniger dan ik, zoals je weet. Volgens mij ben je gewoon overal geweest, dat wil ik ook altijd, maar omdat naast mijn korte geheugen, ook mijn gevoel voor tijd minimaal is, kan dat nooit. Jij hebt het wel gedaan, dus prachtig toch :-))?

    Je roekeloze poging om het diepe in te springen is fijntjes verfilmd: het toont aan, dat je gelukkig toch nog meerdere aarzelingen hebt. Geeft ook aan dat het gezonde verstand (waarover ik je altijd prijs) niet helemaal is verdwenen.

    Wat ik een minder goede ontwikkeling vind, is dat je het gevaar nu zelf zoekt, tot nu toe was je tenminste nog slachtoffer.
    Wat is de volgende stap?
    Oh ja Nicaragua, ligt inderdaad in de lijn (volgens jou minder lief voor toeristen "-(?).
    Gelukkig spreken jullie Spaans. Ik denk eerlijk gezegd, dat dat wel zal worden gewaardeerd. Dat je niet de consumerende toerist uithangt, maar betrokkenheid toont (en kunt tonen).

    Meer wijsheden zal ik je mailen.

    Grüsse an den Matthias.
    We zullen zjn site ook even ontcijferen. Schwer das Schweizische)!!

    Viele Smoksche

    Mama

  • 23 Mei 2008 - 10:41

    Gepstra:

    Hey Noppe,

    Een sprong in het diepe! Toen ik twee jaar geleden van de hoge duikplank jumpte met mijn leuke bikini, verloor ik onderweg wat. Mijn zus die net aan kwam zwemmen incluis duikbril kan dit bevestigen :S Jij geen last van begrijp ik! Heb je tips :)

    Ik denk er over na om ook Spaans te gaan leren :D Ik zoek er een mooi exotisch land bij uit en dan moet het helemaal goed komen. Je onderneemt echt leuke dingen en vind je echt een stoer wiif dat je dit alleen bent gaan doen!!

    Ik stuur je binnenkort weer een mailtje! Zometeen eerst het weekend in om klaar gestoomd te worden voor een nieuw levensjaar :S Keep in touch!

    Ben trouwens erg benieuwd naar de gecensureerde versie van 'mama'! Ik vond deze versie al grappig :) Haha

    Blijf genieten en verras ons maar met nieuwe verhalen en mooie foto's!

    In dikke tút fan Gepke


  • 23 Mei 2008 - 11:26

    Koffieleut De Luxe:

    neem je wel wat costaricapads mee? Of desnoods gemalen koffie, want ik kán nog zelf koffiezetten .-)!
    ook nicaraguapads zijn welkom.

    xxx

    nn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Monteverde

Centraal Amerika

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2008

Back home

15 Juni 2008

Het ultieme relaxatieniveau

30 Mei 2008

Regenseizoen nu officieel begonnen..

18 Mei 2008

¿Hablas Ingles?

06 Mei 2008

Pura Vida
Anita

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 40689

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 03 Oktober 2014

Ecuador

20 Augustus 2010 - 18 December 2010

Brazilië

01 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Zomer 2009

27 Maart 2008 - 05 Juli 2008

Centraal Amerika

Landen bezocht: