Amigos Brasileiros - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Anita N. - WaarBenJij.nu Amigos Brasileiros - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Anita N. - WaarBenJij.nu

Amigos Brasileiros

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

11 December 2010 | Brazilië, Brasilia

De afgelopen dagen stonden in het teken van het opzoeken van "oude" vrienden. Als eerste een bezoek van 5 dagen aan Felipe en Liane, het koppel dat ik in september in het Noordoosten van Brazilie heb leren kennen. Het was echt leuk om hen weer te zien en ik werd ontzettend gastvrij ontvangen. Felipe en Liane hebben 4 kinderen: Andreia (32), Mariana (26), Daniel (24) en Raquel (22). Elke dag ging een van de kinderen wat met mij doen, ik heb me prima vermaakt! Zo ging ik op de eerste dag met een vriend van Andreia naar de "marina". Ik had geen idee wat me te wachten stond, maar ik kwam terecht bij een of andere decadente botenclub. Zeer interessant :). Hoewel ik mij de afgelopen maanden intensief bezig heb gehouden met dingen als natuurbehoud en ecologie, heb ik deze zaken in 1 middag opzij gegooid. Ik mocht namelijk een speedboot besturen, wat natuurlijk supervet is, maar er werd zeer weinig rekening gehouden met de mooie vogeltjes in het gebied of de geluidsoverlast die we veroorzaakten.. Verder ben ik met Mariana meegeweest naar college journalistiek en Daniel heeft me een middag op sleeptouw genomen en een rondleiding door Porto Alegre gegeven. Superleuk! De laatste dag ben ik met Felipe, Liane, Raquel en haar dochtertje Rafaela (2,5) naar Gramado geweest. Gramado is een stadje in de bergen van Rio Grande do Sul. Zo'n vreemde ervaring! Het leek namelijk net een dorp in de Alpen. In dit gebied van Brazilie is de Duitse en Italiaanse invloed erg groot, door immigratie in de 19e eeuw. Onderweg kwamen we bijvoorbeeld langs een plaats met de prachtige naam Novo Hamburgo (Nieuw Hamburg) en veel mensen hebben een Duitse achternaam. In Gramado krijgen mensen subsidies wanneer zij hun huis in de Alpenstijl bouwen. Alles was natuurlijk in de kerstsfeer, zeer kitsch, maar ook mooi!
Felipe en Liane zetten me na 5 dagen op de bus en ik vertrok naar Florianopolis om mijn amigos van het otterproject weer op te zoeken. Het is echt leuk om hier weer te zijn. Een gelukkige hereniging met Yevis, die de volgende dag vertelde dat hij bang was dat hij het maar had gedroomd dat ik er weer was. Echt zo'n pop :). Er zijn twee nieuwe otter-jonkies binnengebracht, waarvan de moeder is weggelopen, heel schattig. Omdat ze moeten leren om levende vis te eten ben ik met Yevis op pad gegaan om te gaan vissen. Daarnaast zijn we deze week met een groepje naar Ilha Porto Belo geweest, de plek waar de ottertjes zijn gevonden. Hier hebben we voorlichting over otters gegevan aan de lokale bevolking. Het zijn namelijk waarschijnlijk vissers geweest die verantwoordelijk waren voor het weglopen van de moeder omdat zij van hen is geschrokken, maar omdat zij erg weinig weten over otters en hun gedrag hebben zij hier geen idee van. Een ander ding, waar ik tot vanochtend nog geen idee van had: Ik kom op de nationale televisie! Haha, Anita N. op tv voor euh 200 miljoen mensen. Er kwam een tv-ploeg uit Sao Paulo om een reportage te maken over het project. Aangezien ik de enige ecovrijwilliger ben op het moment mocht ik vertellen hoe geweldig ik het wel niet vind om hier mee te helpen :). In februari wordt het uitgezonden, ben echt benieuwd!
Morgen ga ik hier alweer weg en vertrek ik naar Salvador, de plek waar het 4 maanden geleden begon! Hier zal ik 5 dagen rondhuppelen en dan staat mijn vliegtuig al op me te wachten. Ik ben me al enigszins aan het voorbereiden op de schok die me te wachten staat. Of nou ja, schokken: Cultuur-, klimaat-, werk-.. (Als er iemand nog een leuke baan voor me weet in het Noorden des lands: ik houd mij aanbevolen ;) ).
Tot heel snel en een dikke tuut!

  • 11 December 2010 - 20:33

    Papa En Mama:

    Hee pop,

    Bijna aan het eind!
    Al met al is het omgevlogen!
    En ook nog meteen beroemd geworden, dat had je niet gedacht!!

    Zo zie je maar: je hoeft niks te plannen: wat ebueren moet gebeurt toch wel :-)

    Voorzichtig nog even in Salvador, zodat je veilig in Amsterdam aankomt en we je kunnen afhalen.

    Veel plezier nog.

    Liefs

    Papa en Mama

  • 12 December 2010 - 12:04

    Fruo:

    Hey leave!

    Mooie blog weer, leuk om te lezen :)Het is echt supersnel voorbij gegaan, al zeg ik het zelf. En ik vind het nu al sneu voor je dat je zometeen je onlangs aangeschafe Havana's weer een paar maanden op stal moet zetten. Wat gaaf dat je op de nationale tv komt...heb je je bijdrage in je beste Portugees geleverd?

    Ik houd mn ogen open voor vacatures, maar wellicht kun je je otterproject nog even bij heit en mem in de achtertuin voortzetten. Aqualutra (heet het nog zo) verwelkomt je vast met open armen :)
    Geniet van de laatste paar nachtjes und vorsicht geboten met vogelschijtende vrouwtjes!

    Dikke tút Fruo

  • 12 December 2010 - 12:41

    Sa:

    haha wat cool je komt op tv! ik ben heel benieuwd, straks mag je nog terugkomen naar brazielie als verslaggeefster van natuurprojecten;)
    geniet nog even van je laatste week! en de shock, ja bereid je voor op koud weer en/of regenachtig
    en grijs weer:( maar wel allemaal blije mensen die jou weer graag willen zien!xxx

  • 12 December 2010 - 21:50

    Anita L.:

    Heej Anita,

    Je hebt weer heel wat meegemaakt! :)
    Zelfs een cameraploeg tegen het lijf gelopen, en dan ook nog op de nationale televisie. Niet eens een local televisiestation o.i.d.!
    Geniet nog maar van de laatste paar dagen in de zon! Hier vriest het (als ik Piet moet geloven) alweer een aantal graden.

    Liefs, Anita

  • 17 December 2010 - 10:25

    Loegk:

    Hahaha die Tas, men die is net zo grut als het kind zelf haha. Wel een lief meiske. Die otterjes. cuuutee! Heb je er 1 meegenomen? Echt superleuke foto's. Men je komt alweer terug. POEH! Moet tch wel erg raar voor je voelen. Lijkt mij tenminstensns:) Yey tomorrow is onze hereniging. Geniet nog van je laatst uurtjes. Butbump

  • 19 December 2010 - 15:50

    T Elly:

    Hoi Anita heb je thuis kunnen komen.
    Las in de krant dat het in het hoge noorden niet gesneeuwd heeft.
    Hier vannacht nog 20 cm.
    Nu maar je korte broek in de kast en bontjas aan.

    grt T Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Anita

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 40687

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 03 Oktober 2014

Ecuador

20 Augustus 2010 - 18 December 2010

Brazilië

01 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Zomer 2009

27 Maart 2008 - 05 Juli 2008

Centraal Amerika

Landen bezocht: