La cucaracha - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Anita N. - WaarBenJij.nu La cucaracha - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Anita N. - WaarBenJij.nu

La cucaracha

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

01 April 2008 | Panama, Bocas del Toro

Misschien dom van mij, maar wisten jullie dat La Cucaracha (je weet wel, dat Mexicaanse liedje) gaat over de kakkerlak? Ik kwam er hier achter.. Ik heb die beesten op mijn slaapkamer en ik wist niet dat ik ze zo ranzig zou vinden! Er zijn hier geen muggen, maar ik slaap wel onder een klamboe, aangezien een van de mensen hier vertelde dat er 's nachts een over hem heen liep. Ik moet er niet aan denken..
Ik ben zaterdag aangekomen op Bocas del Toro met een vliegtuigje, zoals jullie als het goed is op het filmpje gezien hebben. Gister zijn de lessen begonnen. Ik zit in een groepje met een Amerikaans en een Iers meisje. Hoewel ze het idee hebben dat ze bijzonder vaardig zijn in deze taal, erger ik me rot aan hun uitspraak. Alles is verengelst, if you know what I mean. Ook het eiland hier is behoorlijk veramerikaanst, waar ik moeilijk aan kon wennen. "I was like, oh my gosh really!??" Zo gaan die gesprekken. Alle locals kunnen ook goed engels, wat ik eigenlijk wel jammer vind. Ik praat Spaans tegen ze, maar 9 van de 10 keer praten ze Engels terug. Ik zou hier 4 weken blijven, maar dit heb ik gereduceerd tot 2. Nadat ik even moest acclimatiseren ben ik wel gewend hier en op de school is het gezellig! Ik ben het enige meisje dat hier slaapt, wat wel relaxed is op 1 of andere manier. We zijn een paar avonden op stap geweest. Erg leuk, een kroeg op het water. Vanaf de bar zie je de vissen zwemmen. Zondag begon het ineens keihard te regenen, mijn eerste tropische regenbui joehoe! Dat moment heb ik even voor jullie vereeuwigd. Vanavond gaan we weer op stap, met een Amerikaan, Zwitser, een Duutser en ik dus, een internationeel gezelschap. Dat is wel leuk hier, al is het niet goed voor je spaans, aangezien je vooral Engels met elkaar spreekt.
Ik ben vandaag met de watertaxi naar een ander eiland geweest, Isla Bastimentos. Ook dat heb ik voor jullie gefilmd, om te laten zien hoe dat eruit zag. Oh en natuurlijk mijn verdwaalpartij, dat was zo typical! Anita die door de jungle een strand probeert te vinden. Wanneer de weg in twee wegen splitst neemt miss Noppe de smalste en minst begaanbare, omdat ze vanuit die richting de zee hoort. Regel 1--> altijd de grote wegen volgen en regel 2--> onthoud waar je vandaan kwam. Ik was serieus een moment bang dat ik in de jungle moest slapen. Gelukkig, na een klein uur ofzo vond ik de weg terug. Zoals jullie aan mijn verlepte hoofd kunnen zien was ik behoorlijk moe toen ik op het strand aankwam. De jongen die jullie op het strand zien lopen bleek een jongen uit Oostenrijk te zijn. Met hem en een vriend heb ik op het strand gezeten tot de zon onder ging en zij hebben me begeleid de weg terug, om me te beschermen tegen een tweede verdwaling. Oke een beetje overdreven, maar ik ben in elk geval met ze mee terug gelopen. Er zitten geen knipoog en haakjes op dit toetsenbord, dus ik kan weinig emoties uiten, jullie zullen het een en ander dus zelf moeten interpreteren.
Wanneer ik weer wat nieuws meemaak laat ik het weten! Again bedankt voor alle berichtjes, leuk om te weten dat ik gevolgd wordt!
Oh ik ga binnenkort iedereen terugmailen, ik heb er nu geen tijd voor, maar dat komt snel!
Veel liefs!

  • 02 April 2008 - 06:17

    Mama:

    Zo, dat is tenminste avontuur! Als het er niet gewoon is, moet je het zoeken! Het filmpje is inderdaad indrukwekkend, het geluid heeft geen haakjes en andere emotietoetsen nodig, het zegt genoeg! je stem bibbert aan alle kanten! Maar je huilt niet en blijft gewoon stoer doorgaan. Geweldig: ik ben trots op je. Love you o;-)! Mama


  • 02 April 2008 - 06:19

    Mama:

    Of is het allemaal niet waar? 1 april??? :-) :-(?!

  • 02 April 2008 - 06:54

    Titia:

    Jeeeemig, wat maak je daar wat mee hey!! Die filmpjes zijn echt leuk :D Dat verdwalen lijkt me echt scary... gelukkig heb je de weg terug gevonden. Ging er nog een bootje terug, of moest je weer de jungle doorcrossen :S
    Was zonde dat iedereen daar gewoon Engels spreekt, zo kun je je Spaans niet oefenen :(

    Veel plezier tussen de cucarachas :P
    xx

  • 02 April 2008 - 07:10

    Sa:

    shitzooi ik zit op faculteitscomputer, kan filmpje wel afspelen, maar geen geluid erbij, ga ik vanvd dus thuis doen!!! foto's zijn btw ook super en inderdaad balen van dat veramerikaanste gedoe, misschien is dat in de binnenlanden minder??xxx

  • 02 April 2008 - 07:35

    Roelie:

    wow, dat zag er inderdaad spannend uit. En inderdaad, zoals je moeder ook al zegt, je hebt geen toetsenbord nodig om te laten merken wat je erbij voelt. Het filmpje was overduidelijk. Knap hoor, om niet in paniek te raken (in ieder geval niet op de film :-)) en niet bibberend aan de kant van de weg te gaan zitten. (al lijkt me dat in die omgeving ook niet echt een ontspannende keuze...
    Liefs
    Roelie

  • 02 April 2008 - 07:36

    Roelie:

    Die studeerplek ziet er trouwens lang niet gek uit :-D
    Roelie

  • 02 April 2008 - 11:04

    Jos Kramer:

    hola anita,

    enig meisje ... tja, dan kun je niet eens met een meisje wandelen.

    trouwens, ik heb even bij het tropeninstituut ge:informeerd en kakkerlakken eten geen mens :-)

    hoe was de zee trouwens? voor een fervent zeezwemster als ik ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

    saludos,
    jos


  • 02 April 2008 - 12:50

    Marjan:

    Hola!! Que tal met je Spaans??Met zo'n prachtige studeerplek moet het lukken!:-)
    Ik zou knikkende knieen hebben als ik zo verdwaald was dus: respect!!

    En die kakkerlakken: denk maar dat het grote kevers zijn :-)

    x marjan

  • 02 April 2008 - 15:28

    Sanne Br:

    iiiiiiiiiiiiiiiii
    kakkerlakken zijn evil! en heel eng! en ik kan je filmpje niet zien! mijn computer is in de warrrr (maar het is altijd goed om nog wat SOG over te laten voor morgen, toch?)
    voor je spaans: el camarero es muy guapo! en
    por donde se va a al playa? ik mis nog een opdekop-vraagteken op mijn toetsenbord, maar die is om aan bosjesmannen te vragen in de jungle de volgende keer ;) veel plezier & goed oppassen & kill all cucarachas!
    ciao famke!

  • 02 April 2008 - 17:58

    Papa:

    Tja, ik heb je nog zo geadviseerd. Neem eem kompas mee voor als je verdwaalt en stevige schoenen aan voor in de jungle, maar ja, eigenwijs. Gelukkig kwam alles weer goed. Ik vind het wel dapper dat je dat allemaal alleen onderneemt
    Geniet ervan en blijf voorzichtig.
    Liefs , papa.

  • 02 April 2008 - 17:59

    Lieuwe:

    Dit is vet cool zeg!
    En alleen maar een bibberstemmetje maar desondanks gewoon doorfilmen. Als echte stoere friezin. Zo hoort het. Fryslân boppe!

  • 02 April 2008 - 18:02

    Papa:

    Henk Jan had trouwens ook een reactie geplaatst, die kennelijk niet is doorgekomen. Hij vond dat je op catechisatie goed had opgelet : Volg de smalle weg, en dan komt alles goed, maar in dit gecal ging het niet op .

  • 03 April 2008 - 09:08

    Jildau:

    Ohh ik heb ZO gelachen om dat filmpje in de jungle. Ik dacht even dat het een 1 april grap was, maar het ziet er toch vrij echt uit ;-) Voor jou was het natuurlijk minder grappig, als mij dat overkomt hou ik me denk ik niet zo sterk als jij, lijkt me echt doodeng!!
    Heel leuk dat je naast de foto's ook filmpjes maakt, blijf zo doorgaan.

    XxxX Jil

  • 03 April 2008 - 10:10

    Peter:

    Hoi Anita,
    Ik heb je opgegeven voor het radioprogramma Oeral op de wrald van Omrop Fryslan. Toevallig bleef het pijltje gisteren in Panama steken.
    Ik ben benieuwd of het lukt.
    Groetjes, papa

  • 03 April 2008 - 11:10

    Carolien Rinsema:

    Hey Anita, ik zit hier in mn lunchpauze dat lekkere strandje te bekijken en wordt nu toch wel héél Jaloers!! Helaas lukt het bekijken van je freaky filmpje niet zo goed, maar je vader zei, dat het toch echt wel eng was.... Ik geloof hem graag. Dat beest waar je iedere morgen mee wakker wordt is vast een gekko. M'n zoon Erik heeft er thuis 2 in een terrarium. Volgens mij eten ze uitsluitend insecten. Kun je hem niet eens richting kakkerlakken sturen?
    Pas goed op je zelf en geniet van je (werk)vakantie!

  • 03 April 2008 - 14:14

    Loegke:

    hahaha, wat een geweldig verhaal, men o men ik lag me rot en al die berichtjes erbij lees echt te grappig. Die van lieuwe is echt koel. Ik hoop ook echt dat je het interview krijgt, stoer man!! dan laat ik mijn hele klas luisteren:) ern iedereen die ik ken:P Ik heb je filmpjes bekeken, maar ze kwamen over alsof je een mega stotteraanval hebt daro, ligt aan de computer, maar men he.. GEK!! de weg kwijt raken. Echt eng man! Voerzicht!! Dat hagedisje of wat het ook is, lief vriendje man.. Geef hem een naam! Echt gezellig en gebruik je zakje om hem mee te nemen naar je volgende bestemming ghehe. Oja, wat betreft je knipoog en emotie tekentjes, iedereen(berichtjes) heeft het over je verdwaalpartij dat daar emotietekentjes bij horen.. maar ik denk dan eerder aan die zwoele zonsondergang op het strand met 2 stoere kerels die je ook nog beschermen tegen de koekaratsjas.. wat wel een knipoog tekentje verdient.. haha:) ja toch?:) Echt zo koel alles te lezen en te weten dat je goed zit! Hele dikke kus Your schwestah. LANG berichtje..

  • 03 April 2008 - 16:18

    Yvonne:

    Leuk om je filmpjes te zien! Je jungle-avontuur is wel freaky! Goed dat je gewoon bent doorgelopen zonder (helemaal) in paniek te raken ;) Wat ziet het strand er rustig uit trouwens! Je lijkt daar wel de enige... Maar wel heel mooi. x

  • 04 April 2008 - 09:47

    Sa:

    men kunnnen we ruilen van studeerplek:), ik zit nu in ub achter de computer en die hangmat op de foto lokt!! btw heb het filmpje nu met geluid gezien en vond het behoorlijk eng, man is was al lang gefreaked denk ik! veel plezier vandaag weer met cursus, xxx

  • 04 April 2008 - 09:51

    Judith:

    Hey,

    Leuk die filmpjes op je site :D Wel scary zo verdwaald in de jungle :S Maar gelukkig ben je op het mooie strand terecht gekomen :) Succes met je Spaans en ben benieuwd naar je volgende avonturen!!

    liefs juud :D

  • 04 April 2008 - 11:38

    Anita L :-):

    Hola Anita,

    Goh wat een indrukken zo in die eerste dagen! Kun je het allemaal nog een beetje verwerken ;) T was zeker echt wel even schrikken toen je de weg kwijt was, maar uiteindelijk ook een opluchting en natuurlijk een drive want zelfs in die situatie heb je je uiteindelijk weten te redden. En wat is er mooier dan na een uur zwoegen/ peentjes zweten :) een mooi strand te zien!
    Trouwens wat een relaxed studeerplek zeg, wil ik ook wel! Wees blij dat je daar lekker in de warmte zit, het weer is hier bagger om het zo maar even te noemen!
    Als ik die foto's zo zie, ben ik ook geneigd om het eerste vliegtuig richting de zon te pakken :D

    adios amiga.. ;)

    Liefs,
    Anita


  • 04 April 2008 - 13:20

    Petorvantweemetor:

    Ooooooo held! Indiana Jones is d'r niks bij ;-)

    Dat van die cucaracha wist ik, ha! In Lanzarote zaten ze ook in ons huisje, niet chill. Schrok me een ongeluk toen er eentje uit de slaapkamer kwam trippelen, sprong wel een meter de lucht in (gééén gezicht ;-)). Ze zijn vies, en rap ook. Gewoon ff spuitbusje kopen, dat helpt doorgaans best goed.

    Nou heel veel plezier daar, en keep the videos coming! Ik zie weinig kans voor jou om aan je guitarskills te werken, maar ach: je kunt ook niet alles tegelijk.

    Doehoei!

    Peter

  • 06 April 2008 - 11:04

    Selie:

    Wat een ervaring en avontuur zeg, je hebt wel lef en gelukkig ben je veilig op het strand aangekomen.
    Ben benieuwd wat je de komende weken gaat doen. groetjes selie

  • 07 April 2008 - 19:16

    Paul:

    Leuk he? Zo'n cultuur shock ;) Ook leuk die filmpjes, nog niet eerder tegen gekomen bij iemand op de wbj.nu Veel plezier nog en geniet er van want het wordt ook een vette culti shock wanneer je weer terug bent :(

    Paul

  • 07 April 2008 - 20:02

    Femke:

    zo wat vet zeg! helemaal aan de andere kant van de wereld en dan ook nog verdwalen, ik zou ziek van heimwee worden... maar jij, dapper als je bent... ... ...nevermind...
    Leuk om zo op de hoogte te blijven van je bezigheden! ben je al een beetje aan de skamelheid van alles gewend? :D
    hé, take care! en 'k blijf je volgen ;)

    grote knuffel van your dear cousin! :D

  • 09 April 2008 - 15:30

    Lourens Aka Grank:

    ey swa
    Vette shit daar man:)
    wel smerig trouwens van die kakkerlakken:S Ik heb ook een hekel aan zulke beesten. Wist je ook dat als je ze doodmaakt dat ze dan nog ff snel eitjes leggen en dan komen er dus alleen maar meer:P.
    K heb nu bijna al mn cijfers van de toetsweek trug. Waren wel redelijk behalve een 3.1 op wiskunde en een 4 op latijn en een 5 op bio, maar dat heb ik ingecalculleerd hoor;)

    Nog viel spass in costa rica of panama.
    Duurt nog maar iets van 10 weken voordat je weer trug bent. Schiet al op:)

    Doei doei xx

    Deine liebe Bruder

  • 10 April 2008 - 08:42

    Gep:

    Hey Nop,

    Hoe maakt gij het? Je vermaakt je vast erg goed en hebt het vast te druk om zu bloggen. Ik heb je filmpjes niet kunnen bekijken (you know my krot), vast later!
    Hopelijk snel een nieuw avontuur op je blog! Enjoy!

    Tút

  • 10 April 2008 - 17:10

    Rinskiii:

    Hej Panamees,
    Wie gehts daar man? Ziet er leuk uit daar zo, relaxte hangmatjes, lekker eten, toffe diertjes! Hehe dat beessie waarmee je wakker wordt maakt ie ook van die vette geluidjes? Of is het geen gecko?...Hoe staat het met de schildpadden? Heb je al een paar kunnen redden? Enn enn de mensen, gezelligheid om je heen? Nieuwsgierigheid al hier zoals je kunt lezen heheh
    Adios en wees gegroet door fraulein rinskje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Centraal Amerika

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2008

Back home

15 Juni 2008

Het ultieme relaxatieniveau

30 Mei 2008

Regenseizoen nu officieel begonnen..

18 Mei 2008

¿Hablas Ingles?

06 Mei 2008

Pura Vida
Anita

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 40684

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 03 Oktober 2014

Ecuador

20 Augustus 2010 - 18 December 2010

Brazilië

01 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Zomer 2009

27 Maart 2008 - 05 Juli 2008

Centraal Amerika

Landen bezocht: