Lazy Boy - Reisverslag uit Boquete, Panama van Anita N. - WaarBenJij.nu Lazy Boy - Reisverslag uit Boquete, Panama van Anita N. - WaarBenJij.nu

Lazy Boy

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

23 April 2008 | Panama, Boquete

Alweer even geleden dat ik wat van me heb laten horen hier! Ik zit nog steeds in Boquete, een dorp dat in een dal tussen bergen en een vulkaan ligt. Boquete betekent "gat" heb ik me laten vertellen en dit is op beide te interpreteren manieren waar, het ligt in een gat het is een gat. Mijn school staat een paar kilometer buiten Boquete en het huis waar ik slaap staat daar weer ruim 5 kilometer vandaan.. Gelukkig kan ik op mijn luie dagen (lees: dagelijks) een taxi aanhouden die me voor het belachelijke bedrag van 35 cent naar school rijdt.
Het is hier erg mooi! Overal waar je kijkt zijn bergen en overal is het groen. Er zijn verschillende mensen geweest die me een tour door de omgeving hebben aangeboden en ik heb al veel gezien. Mensen zijn trots op hun gebied en vinden het duidelijk leuk dit te delen met anderen. Chiriqui, de provincie waar Boquete in ligt, is een gebied waar veel agricultuur voorkomt. Veel groenten en fruit worden hier verbouwd. En koffie, heel veel koffie! De koffie uit Boquete is de beste van de wereld (heb ik me laten vertellen door een Boquetenees, misschien ietwat bevooroordeeld). Ik heb het natuurlijk ook gedronken en het is inderdaad erg lekker! In de bergen waar de koffievelden liggen, wonen veel Ngöbe-Bugle indianen. Zij hebben een eigen taal en economie en leven voornamelijk van de landbouw. De stukken land die zij bezitten zijn groot en doordat het land van vader op zoon overgedragen wordt, kunnen zij zich goed staande houden. De vrouwen en meisjes dragen kleurrijke traditionele jurken, ik vind ze zo mooi! Maar ik durf geen foto´s van ze te maken, ik vind dat niet echt gepast. Misschien later :)
De familie waar ik woon is superlief! Ik woon bij Jose en Marybel, een stel van in de 30. Hun zoontje van 5, Jean Franco is een skatsje. Hij woont bij zijn opa en oma, Jose en Delfina, en daar eten we ook regelmatig. En over het eten gesproken: er is geen dag dat ik hier hetzelfde eet. Nouja behalve dan de rijst, dat krijg je overal bij :) Maar verder weten de mensen elke dag wat nieuws te verzinnen. Over het algemeen vind ik het lekker, vaak prutjes met bonen (ik heb ze leren eten :) ) of linzen, tomaten, courgette en andere groenten, vlees, kip, vis enz. Ook veel gefrituurde dingen, zoals platano, een sort banaan, maar dan groen en niet zoet. En veel fruit, waar ze onder andere milkshakes van maken, lekker! Maar gister... ik had megahonger en een groot bord met gele prut en rijst stond voor me. Ik zag een ondefinieerbaar object op mijn bord liggen en kwam er al snel achter dat mijn bord hier vol mee lag. Nietsvermoedend vroeg ik aan Marybel wat het was en ze noemde een exotische naam. Dat zei me uiteraard niks, maar de manier waarop ze daarbij lachte deed mij iets vermoeden. Het bleek koeiemaag te zijn.. Oke de smaak viel mee, maar de structuur, taai en aan 1 kant geribbeld (waarom geribbeld?) Ik heb het opgegeten, maar het was niet makkelijk :)
De school waar ik nu zit is superrustig! Vorige week waren er in totaal 4 studenten en buiten dat ik ook nu weer het enige meisje was, was ik ook verreweg de jongste. Heel anders dus dan in Bocas, maar ik vermaak me wel. Gister ben ik voor het eerst in jaren op een paard gestapt en heb ik een rit door de bergen gemaakt. Erg mooi en ik was vergeten hoe leuk paardrijden is! Er waren nog 3 mensen, (Amerikanen uiteraard, je verzuipt erin hier) die meegingen op de tocht en er ging een Panamese gids mee. Het probleem was dat de Amerikanen slechts 1 woord Spaans kenden: "agua". De engelse woordenschat van de gids was daarentegen iets uitgebreider en bestond uit 2 woorden: "lazy" en "boy". Waarom die twee woorden vraag je je misschien af.. die woorden samen vormden de naam van een paard. Mijn paard.. Dus ik mocht als tolk fungeren, terwijl mijn paard het regelmatig nodig vond om niet door te willen lopen. Maar het was een leuke tocht in een supermooie omgeving!
Verder heb ik hier gecanopied. Daarbij wordt je diep in de bossen gereden (met een oude Amerikaanse legertruck). Ze hebben hoog in de bomen platforms gebouwd, en het canopieen houdt in dat je aan een touw van platform naar platform vliegt. Je zweeft dan hoog boven bomen, rivieren en watervallen. Erg mooi en erg leuk! Marybel had het in het verleden ook gedaan maar die was niet verder dan het tweede platform gekomen. Ik verwachtte dat het dus megaeng zou zijn, dat viel gelukkig mee :)
Vrijdag is mijn laatste les! Ik ga volgende week bij een meisje langs dat ik in Panama City heb leren kennen. Zij werkt nu als vrijwilliger in een project hier in de buurt. Ik wil namelijk de 5 weken voordat ik aan het schidpaddenproject ga beginnen, vrijwilligerswerk doen bij een sociaal project. Ik ben nu dus een beetje aan het rondkijken wat en waar ik dat wil gaan doen. Verder ben ik van plan om volgende week de Pacifische kust van Panama te gaan bezoeken. Daarna zal ik 1 of 2 weken met mijn klasgenoot van de eerste school door Costa Rica reizen, gezellig!
Dat was het weer voor nu, vanavond een belangrijke dag voor Chiriqui! Ze staan in de halve finale met honkbal. Big issue hier, vergelijkbaar met de voetbalmanie in Holland. Dus misschien laat ik me vanavond verleiden tot een avondje ordinair sport kijken in de kroeg ;).
Hasta luego!

  • 24 April 2008 - 06:34

    Selie-anne:

    yeh, ik ben de eerste die reageert:)(verkoudenheid, dus je had me vannacht wel kunnen bellen, sliep tocht niet;)
    maar vet cool dat canopyend, gave foto ook!!! lijkt me eng,maar wel heel leuk om te doen. en die cultuur, niet normaal, het lijkt me echt heel bijzonder om mee te maken als ik je bericht zo lees.
    haha toen ik de titel van je bericht las moest ik al lachen, het zal toch weer niet, net als op vlieland, zo'n traag hynder. maar ik begrijp dat je het zo leuk vond, dat je je oude hobby in nederland ook weer op gaat pakken, zou ik wel heel leuk vinden een hynderfamke om mij te vergezellen;)
    dikke tut sa

  • 24 April 2008 - 08:08

    Gepke:

    Wauw, ik wil ook wel zo'n achtertuin!! Wanneer je terug bent houd ik me aanbevolen voor een ribbelige koeienmaag, jammie :)
    Mooie foto's en goed om je zo te zien genieten!! Vooral blijven doen!

    Leafs Gepke

  • 24 April 2008 - 12:12

    Nel:

    Ha famke,

    Lazy Boy? Nee, ik kon en wilde niet bedenken waar dat op ging slaan. Een peerd.
    Prima dat je nu je spaans goed kon gebruiken: tolken is een heel goede oefening.
    Mooi jonkje die Juan Franco, daar moet je zeker nog eens naar toe in de toekomst.
    Dus het zwaaien en zwieren in de hoge bomen is je goed bevallen? Je zat goed genoeg vast, zag ik, Ik zag je in gedachten al ergens midden in de lucht tussen twee bomen in hangen aan een liaan(mama's hebben altijd de worst scenarios in gedachten), maar het was een soort kabelbaan, dus.

    Ik ben benieuwd naar het vervolgverhaal.

    Liefs Mama

  • 24 April 2008 - 14:21

    Titia:

    Hey famke!! Wat super om te lezen dat je zulke leuke dingen doet! Dat canopieën is top he? Ben benieuwd of we het bij dezelfde hebben gedaan ;)

    Have fun!

  • 24 April 2008 - 16:35

    Dieuwke:

    hoi famke!

    Wat een leuke verhalen zeg! Ik vind dat je mooi kunt vertellen :-) Aan de foto's te zien is het daar echt mooi...
    Hey, good luck met school daar en ik kom nog wel es langs...jammer genoeg niet in het eggie...
    X Djoek

  • 25 April 2008 - 06:42

    Yvonne:

    Hey!
    Ik let even niet op en meteen staan er twee nieuwe berichten van je! Wat een schizo die kerel die je boyfriend wou zijn, maar ja, wie wordt nou niet boos als ie door jou wordt afgewezen ;) Logisch... Wat cool dat je hebt gecanopied (of zoiets)! Lijkt me wel heel eng, aan zo'n dun touwtje. Mooie foto's ook! Veel plezier! xx

  • 25 April 2008 - 20:05

    Judith:

    Hey Anita,

    WAt een mooie foto´s heb je op de site gezet. Die zonsondergang...WAUW!!! Leuk dat je met die klasgenoot samen gaat reizen! En hoe gaat het met de Spaanse lessen? Echt leuk om je verhalen te lezen, en ben benieuwd naar je volgende avonturen!

    liefs Juud

  • 25 April 2008 - 20:40

    Roelie:

    Hoi Anita,

    Mooie plaatjes hoor. Leuk dat je het zo getroffen hebt met je gastgezin. Wordt wel moeilijk later om weer weg te gaan, denk ik, maar je hebt nu vrienden op een mooi plekkie, waar je later altijd nog eens heen kunt.
    Die koeienmaag lokt me niet echt. Ik houd ervan om op iets te moeten kauwen, maar je moet natuurlijk niet overdrijven :-)
    Bij dat canopyen had ik trouwens ook een ander beeld dan de foto's laten zien. (ook bij mij lianen en zo ;-) )
    het lijkt me overigens wel fantastisch om mee te maken.
    Veel succes met het zoeken naar vrijwilligerswerk waar je een goed gevoel bij hebt. Het zal wel lukken.
    Ik kijk al uit naar je volgende berichtje. Je vertelt het allemaal heel leuk.
    Veel plezier en blij goed op jezelf passen
    liefs
    Roelie

  • 27 April 2008 - 15:44

    Jildau:

    Eeejj Anita,

    Volgens mij verveel je je geen moment ;-). Heerlijk hoor, leuke dingen doen, lekker weer, mooie natuur, etc. Wil je straks nog wel terug? Je gaat nu wel de koninginnenacht en dag missen ... maar ik denk niet dat je daar erg 'rouwig' om bent.
    Ik ben net vandaag terug gekomen uit Budapest. En gisteren zijn we ook nog een dagje naar Wenen geweest. Ook 5 super leuke dagen gehad. Moeilijk om morgen weer aan het werk te gaan :s.
    Take care...

    Liefs Jil

  • 28 April 2008 - 08:36

    Mama:

    Dank voor je aanwezigheid op Papa's verjaardag. Je was de eerste die hem feliciteerde en bijna de eerste die een cadeautje gaf! Maar je weet dat dat niet erg moeilijk is ;-).

    We hebben je reisgenoot even gecheckt op zijn site wobistdujetzt. Have fun en fijn dat je samen reist.

    De Beppes hebben de foto's en filmpjes kunnen bekijken. Dat vonden ze wel heel leuk.

    'Ben benieuwd wat de volgende verhalen zijn. Teveel spanning is niet goed voor me, dus hou het rustig aljeblieft :-0

    Liefs en smoxxxxxen en huxxxxen

    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Boquete

Centraal Amerika

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2008

Back home

15 Juni 2008

Het ultieme relaxatieniveau

30 Mei 2008

Regenseizoen nu officieel begonnen..

18 Mei 2008

¿Hablas Ingles?

06 Mei 2008

Pura Vida
Anita

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 40689

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 03 Oktober 2014

Ecuador

20 Augustus 2010 - 18 December 2010

Brazilië

01 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Zomer 2009

27 Maart 2008 - 05 Juli 2008

Centraal Amerika

Landen bezocht: