Eerste indrukken - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Anita N. - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Anita N. - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

22 Augustus 2010 | Brazilië, Salvador

Bom dia peeps,

Daar is hij dan, mijn eerste bericht vanuit een -jaja- zonnig Brazilië! Mijn reis is goed gegaan, al duurde het natuurlijk wel lang. In Parijs kwam ik een Braziliaanse vrouw tegen die dezelfde route had als ik, en laat dat nu net een heel aardige, 4 talen sprekende vrouw zijn geweest. Dat was dus gezellig :).
Op het vliegveld werd ik opgewacht door een man van de school, die me naar mijn gastgezin heeft gebracht. Die eerste 30 minuten Brazilië waren meteen al behoorlijk spectaculair.. 4-baans wegen waar men elkaar links en rechts inhaalde met snelheden die ik uit zelfbescherming niet gecheckt heb, langs de favelas van Salvador. Ongedeerd werd ik afgezet in Barra, een wijk vlakbij de zee. Mijn gastgezin is erg leuk! Vera en Jo ofzo, een stel van in de 40, en 3 dochters, Manilla van 20, Leticha van 15 en Vida van 3. Oke die namen zijn hoogstwaarschijnlijk verkeerd gespeld, op de eerste en laatste na, hier kom ik wellicht later op terug. Vida en ik konden meteen al goed met elkaar opschieten, komt vast door een overeenkomst in niveau ;). Een leuk detail speciaal voor Titia, je raadt nooit hoe ze me noemt. Serieus: Ti-Tia :). Tia betekent tante, maar waar die eerste Ti vandaan komt, mysterieus.
Leticha nam me mee voor een wandeling in de buurt, door een belachelijk luxe winkelcentrum en langs het strand. Ik was meteen onder de indruk, met name van het strand en de sfeer die daar hangt. Om het beeld af te maken werd er zelfs ge-capoeira-d. Voor de volledigheid, capoeira is een soort vechtdans, typisch voor Brazilië. Ik vind het er altijd erg mooi uit zien! Mijn school organiseert lessen, dus ik denk dat ik dat wel een keer ga proberen (al vermoed ik dat ik niet in het bezit ben van het capoeira-gen). Verder ben ik vandaag met Vera, Jo en Vida naar het strand geweest. Echt gezellig, elke zondag worden er blijkbaar activiteiten georganiseerd. Voor de kinderen was er van alles te doen, voor de 'vrouw op leeftijd' werd er elke 10 minuten een nieuw dansje voorgedaan die men in een kring mocht uitvoeren en onder een parasol zaten de Braziliaanse opa's te domino-en.
De communicatie verloopt nogal uh stroef, aangezien mijn Portugees echt nog niet goed is. Ik gooi er wat Spaans doorheen en dan begrijpen mensen wel een beetje wat ik bedoel, maar ik hoop na 2 weken les de taal toch wat vloeiende te spreken! Morgen heb ik de introductie en mijn eerste lesdag, wel zin in! Ook wel zin om meer mensen te ontmoeten, lijkt me fijn weer een fatsoenlijke volzin te kunnen maken ;).
Verder moet ik nog wel wennen hier, maar dat is eigenlijk ook wel logisch. Ik hoor van alle kanten dat het niet overal veilig is en dat ik een gringa ben, wat ongeveer synoniem staat voor "overduidelijke buitenlander, waarschijnlijk met geld". Nu moet ik zeggen dat ik gister dit vooroordeel enigszins moest bevestigen toen ik een flesje water met een biljet van 50 Real betaalde (had nog niet kleiner..). Volgens mij is het vergelijkbaar met eenzelfde actie in nederland, maar dan met een 50 euro biljet. Dus ik ben nu actief mijn geld in stukjes aan het hakken. Maar goed, hopelijk voel ik me snel veiliger, ben me nu veel te bewust van alles op straat en dat is niet echt ontspannen.
Dit was het voor nu, tot een volgend bericht & foto's volgen snel!

X


  • 22 Augustus 2010 - 20:28

    Jildau:

    Hej Anita / Ti-tia!!

    Leuk al wat van je te horen. Mooi zo dat je veilig bent aangekomen, jammer dat je je nog niet helemaal veilig voelt. Hopelijk wordt dat snel minder.
    En ik lees dat je gewoon trouw doorgaat met sporten ;-) Denk dat het bij ons nu juist iets minder gaat worden nu we weer minder sociale controle hebben!! Succes met de Capoeira en ook met al het andere veel plezier!!

    Liefs Jil

  • 22 Augustus 2010 - 20:50

    Anita L.:

    Hej Anita,

    Fijn om zo snel al te horen dat de reis goed/ gezellig verlopen is!
    Veel succes de komende 2 weken met Portugese les. En hopelijk voel je, je snel wat op je gemak!

    Liefs, Anita

  • 22 Augustus 2010 - 21:41

    Lourens Noppe:

    Jow Irma! (klopt hea?)

    Bizar idee dat je nu alweer ff in brasil zit^^ beetje chille vlucht gehad? 13 uur hoorde ik XD

    Super leuk verhaal meteen al. Ik wil je wel eens zien Capoeiraen^^
    en anders is domino natuurlijk ook heel leuk:)

    Liefs Lou

  • 22 Augustus 2010 - 21:46

    Femia:

    Haha fladiefleu!! Ik zie u volgend jaar wel in het Noorderplantsoen my dear ;) Gelukkig ben je goed aangekomen & al druk aan het integreren dus! Die volzinnen komen vast snel met die talenknobbel van je :) Heel veel plezier & succes met je 1e les!! Hoor snel weer van u! Kuss

  • 23 Augustus 2010 - 06:27

    Loegke:

    JO! mooizo! veilig und well. Mooi dat je een fijn gezin hebt, dat is echt belangrijk. Vandaag lekker je eerste les. In de zon, serieus ik ben skijtnat geregend! Regenbroek tot aan mijn oksels en haar sluik langs mijn hoofd. Maar, aan de andere kant van de weg werd er toch ' lekkerding' geroepen. Gemeend of niet gemeend, ik neem het maar als positief aan. Ik ben benieuwd naar je eerste week. Inderdaad maak veel contact en geniet van je portugese les today! Smoksk

  • 23 Augustus 2010 - 06:54

    Sa:

    yooooo wat cool om te lezen hoe het er daar op het strand aan toe gaat!!! even wat anders dan de kuilen gravende buren bij ons en de melkflessen die pijn doen aan de ogen;) wel leuk ook dat ze wat oudere dochters hebben en portugees komt vast goed, is met spaans ook gelukt, succes vandaag!!!!! ben benieuwd naar de eerste foto's!xxx

  • 23 Augustus 2010 - 10:53

    Jepa:

    Hoi Anita,

    Fijn dat de reis zo voorspoedig is gegaan, en dat je wat aanspraak had. Zo te horen zit je in een leuk gezin. Ik denk dat je snel gewend zult zijn. De lessen portugees zullen daarbij wel belangrijk zijn. Aan de studie dus. Met jouw taalgevoel heb je het zo onder de knie. Trouwens volgens jou is een gringa een overduidelijke (vrouwelijke) buitenlander, maar ik meende dat gringo een synoniem voor schurk is.
    Ik zal het hopelijk fout hebben.Succes met de studie en een fijne tijd op de stranden van Salvador! jepa

  • 23 Augustus 2010 - 16:32

    La Mama:

    Anita caro,

    esta é sua primeira lição portuguesa.
    O que é o nome de vocês? Onde você mora?
    Como está?
    Você tem a multa?
    Quais são seus planos? Por que você tem essas notas grossas uma garrafa de água para pagar?

    Sucesso e muita diversão.

    La Mama

  • 23 Augustus 2010 - 17:19

    Jos:

    Hoi Anita,

    Net even een dagje terug van het verre vlieland lees ik je mail. Veel plezier met je capoera (ga je het straks ook aan ons leren?) en je Portugees.
    Gek gevoel dat gringa he?

  • 23 Augustus 2010 - 18:01

    Judith:

    Hey Anita,

    Gelukkig een zonnig Brazilie, en geen temperaturen van -20C...;) Geniet ervan!! Ben ook benieuwd naar de eerste foto´s!

    xjuud

  • 23 Augustus 2010 - 18:41

    Titia:

    Hola naamgenoot :) Wat grappig! Fijn dat je goed bent aangekomen en in een leuk gezin terecht bent gekomen! Nu inderdaad maar hard aan de studie zodat je jezelf wat beter verstaanbaar kan maken...
    Keep in touch,
    dikke kus Ti-tia

  • 28 Augustus 2010 - 20:31

    Yvonne En Arnaud:

    Hee nu nog overduidelijke buitenlander!

    Ben je al een beetje gewend aan de Braziliaanse sfeer? Klinkt leuk, die strandactiviteiten. Vooral die dansjes op leeftijd lijken me mooi! Als je nou nog eens een filmpje wilt maken ;) Veel plezier en succes met de taal!

    xx

  • 30 Augustus 2010 - 10:41

    Arnoud:

    Hola Guapa Que tal estas?

    Gave pics. Wil ook heen ...snif.
    Hier net Noorderzon gehad en het word alweer koud brrr.

    Ben benieuwd naar je avonturen. Heel veel kusjes en plezier daar. Arnoud

  • 30 Augustus 2010 - 14:08

    Fruo:

    Hey leave!

    Wacht in spanning af op je tweede blog :) Leuk om over je avonturen te lezen in de stromende regen in Nederland ;) Wil inderdaad ook wel een cool jungle filmpje zien ;) Take care!

    Tút Fruo

  • 31 Augustus 2010 - 17:04

    Sa:

    volgende keer zelf ook op de foto he;)dikke tuut

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Salvador

Anita

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 40689

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 03 Oktober 2014

Ecuador

20 Augustus 2010 - 18 December 2010

Brazilië

01 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Zomer 2009

27 Maart 2008 - 05 Juli 2008

Centraal Amerika

Landen bezocht: