Salvador da Bahia - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Anita N. - WaarBenJij.nu Salvador da Bahia - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Anita N. - WaarBenJij.nu

Salvador da Bahia

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

02 September 2010 | Brazilië, Salvador

Heujj allemaal!
1,5 week in Brazilië, ik vond het wel tijd voor een update :). Nog twee dagen en dan word ik in het wild losgelaten, dan ben ik klaar met Portugese les. Ik ben gister met de verleden tijd begonnen en dan morgen nog even in 1,5 uur de toekomende tijd, nou en dan ben ik er klaar voor... :). Het is echt een moeilijke taal! Mijn lerares wil me elke keer slaan omdat ik nog steeds Spaanse woorden gebruik.
Het was trouwens erg gezellig op school! Vorige week had ik een superleuke klas, wat ik me nu pas besef, omdat het deze week een stuk minder gezellig is. Ik had les met Serena en Madeline uit Engeland en Australië, en we konden mooi alles met zn drieën doen. Zo zijn we op de dinsdagen naar Pelourinho, het oude centrum van Salvador geweest. Pelourinho betekent zoiets als straf-paal. Op het centrale plein stonden vroeger palen waaraan de slaven waren vastgebonden en geslagen. Erg heftig allemaal. Doordat er in Salvador veel Afrikaanse slaven werden ingevoerd, is de Afrikaanse invloed hier nog steeds duidelijk aanwezig. Capoeira bijvoorbeeld wordt met name hier veel beoefend, omdat het oorspronkelijk door de slaven is bedacht. Zij moesten zichzelf beschermen tegen de gewelddadige slavenhandelaren, maar ze mochten geen wapens hebben en zij mochten niet trainen. Daardoor verstopten zij hun vechtskills in capoeira, wat lijkt op een dans. Hm nou heb ik dit nu duidelijk uitgelegd? Voor eventuele vragen, wend u tot Wikipedia. Ik ben vorige week naar een capoeirademonstratie geweest (zie film) wat erg leuk was! Ze zongen zelfs Fladifleu :). Oh en een andere invloed vanuit Afrika is het eten :). Om de zoveel meter zitten Baianas de Acarajé met hun kraampjes. Dit zijn vrouwen uit deze streek (Bahía) in speciale witte jurken met speciale Afrikaanse gerechten, zoals Acarajé, een of andere spicy bonenbol ;). Lekker trouwens!
In Pelourinho is er elke dinsdagavond groot feest. Supergezellige sfeer, drumbands die door de straten lopen waar iedereen achteraan danst en op straat worden cocktails gemaakt. Over alcohol gesproken, mensen (veel mensen) lopen hier gewoon over straat met halve liters bier. Ik weet niet, mag dat überhaupt in Nederland?
Ik blijf tot en met dit weekend in Salvador en dan reis ik waarschijnlijk richting Maceió. Wil even weg uit de grote stad, ik ben ook maar een eenvoudig meisje uit Friesland. Vanuit daar ga ik verder uitzoeken wat ik ga doen. Ik heb nog geen vrijwilligersproject gekozen, het wordt trouwens misschien weer een eco-project, ben nog aan het twijfelen :).
Ik zal proberen wat foto's & filmpjes te plaatsen, hoop dat het lukt!

Beijoss

  • 02 September 2010 - 17:20

    Dieuwke:

    Wowie Anita! Klinkt sehr gut allemaal :-)) Enjoy!

  • 02 September 2010 - 17:56

    Titia:

    Hey Nietski, wat leuk om weer even van je te horen! Het klinkt alsof je het erg leuk hebt! Straks flink aan de slag met je Portugees, top man! Ga je ook mee-capoeira-en? Hahaha, kun je mooi fladifleu meezingen!! Dacht dat dat alleen in het Noorderplantsoen te horen was maar nee dus, het is een officieel capoeira lied ;)
    Geniet van je tijd daar, ik kijk uit naar je volgende verhaal en foto's!

    Liefs Titia

  • 02 September 2010 - 18:36

    Lourens Noppe:

    jow gneet!
    Leipe shit ouwe! klinkt heel leuk allemaal:)
    Ik zit nu weer met een onderzoekje bezig in groningen en hier zitten allemaal lui die of heel vaak in brasil geweest zijn of er binnenkort heen gaan, wel grappig. Maar ze zeggen dat Portugees idd heel lastig is om te leren..

    leuke filmpjes ook! Die drum band was dat een soort reggae bnd ofzo? zaten allemaal reggae vlaggen op hun shirts enzo :P ook beetje afrikaanse invloed misschien...

    Nog succes met zoeken en veel plezier daar;)

    Liefs grank


  • 03 September 2010 - 07:35

    Sa:

    coooooooooool, net effe de drumbands bekeken, dat dit elke dinsdag is:)!!!
    En kunnen ze niet een beetje Engels daar dan?? Ach met handen en voeten kom je er wel uit;), benieuwd naar je volgende bericht uit een rustiger oord!
    dikke tuut

  • 03 September 2010 - 09:04

    Juul:

    Ha Anita,

    leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt/ziet/hoort. Wel heel erg jaloersmakend!! (Allleen al vanwege de zonnige plaatjes: hier is afgelopen week de herfst begonnen --> truienweer...) Dus vooral doorgaan met genieten daar.
    Groetjes!

  • 03 September 2010 - 17:09

    La Madre :

    Lieve Anita,

    Ik zal je niet nog eens vermoeien met een portugese les. je bent vast al stukken verder dan ik wat dat betreft. Lastig overigens om na te gaan wát ik eigenlijk had vertaald: terug vertalen gaf echt klinkklare onzin :-))!!

    Dus:
    Ik heb eerst maar eens even de flimpjes bekeken: Capoeierea is niet moeilijk, gewoon zwaaien met al je ledematen en dan zo hoog mogelijk. No prob!!

    Met veel drank op meehossen bij de drumband is ook niet moeilijk: zag ik jou doen. Heel leuk juist!!

    Misschien boeken we een ticket en komen we je vergezellen. Je weet maar nooit!

    Maar eerst ga je verkassen: twee weken school is voldoende? Ik ben benieuwd waar je belandt en wat je voor eco-achtigs gaat doen.

    Laat snel weer wat horen.

    Liefs en een dikke tuut van Mama


  • 03 September 2010 - 17:18

    Jepa:

    Lieve Anita,

    Zo te lezen heb je geen gewenningsproblemen. Mooi is dat!!

    Dus je gaat misschien naar Maceió.
    Neem je de route door het binnenland of ga je langs de kust? Dat scheelt 200 kilometer, zie ik en 2 uur reizen.
    Ik neem tenminste aan dat je over land gaat! Of ga je vliegen of per boot. Beide kan!!

    Het water is daar wel heel helder. Misschien kan je daar wel gaan duiken.
    Ik ben benieuwd naar de foto's en filmpjes.

    Liefs

    Jepa

  • 05 September 2010 - 14:21

    Jildau:

    Hej Anita!

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en leuke foto's / filmpjes ook (en ook een beetje jaloersmakend ook...ach ik was dit weekend op Ameland, ook heel tof toch?).

    XxX Jil


  • 05 September 2010 - 19:12

    Roelfke En Sieger:

    Doe de hippe shake. Kun jij ook kapoeira nu dan. Dat willen we wel even zien natuurlijk. Pas dan ben je in het wild vertrouwd. Dat Portugees is niet zo belangrijk. Wij zitten nu lekker in Utrecht frikandellen te kanen. Dat heb je daar niet he :P. Ik ga morgen weer hard werken, en morgen gaat Roelfke verhuizen naar Zwolle. Nou keep the botuk sheeking. Dikke tuut van je broer en zus.

    Doeoeoeg

  • 06 September 2010 - 12:59

    Sa:

    yoooo

    ik zit achter computer op mijn werk en anast mij zit een nieuwe student die uit brazilie komt!!!! ze woont nu 1.5 jaar in nederland en vindt het nederlands heel moeilijk en zegt dat portugees makkelijk is, net vertelt dat bij jou andersom is;) dat meisje heeft universiteit in brazilie gedaan maar alle boeken zijn in het portugees, geen wonder dat ze amper engels kunnen! maar nog een tip ze zei dat je naar masiz moet gaan plaats boven salvador, ik hoop dat ik het goed spel:)

    en wat is je plan geworden zit je al op een eiland???xxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Salvador

Anita

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 40679

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 03 Oktober 2014

Ecuador

20 Augustus 2010 - 18 December 2010

Brazilië

01 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Zomer 2009

27 Maart 2008 - 05 Juli 2008

Centraal Amerika

Landen bezocht: