Vanuit het oog van een Braziliaan(se toerist) - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Anita N. - WaarBenJij.nu Vanuit het oog van een Braziliaan(se toerist) - Reisverslag uit Maceió, Brazilië van Anita N. - WaarBenJij.nu

Vanuit het oog van een Braziliaan(se toerist)

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

13 September 2010 | Brazilië, Maceió

Ik weet nog wat ik dacht toen ik opgevouwen in het vliegtuig hier naartoe zat: Waar begin ik aan? Waarom moet ik zo nodig weg? En waarom 4 maanden!!? Ik moet bekennen dat die gedachten enkele dagen aan hebben gehouden, maar ik ben er snel weer achter gekomen waarom: Reizen zonder agenda is het meest ontspannende wat er is. Plannen wijzigen vind ik ook zo fijn :). Zo was ik bijvoorbeeld van plan om direct na mijn twee weken school de bus naar Maceió te pakken, een rit van een bescheiden 9 uur. Nadat ik de laatste Portugese grammatica tot mij had genomen, nam ik de bus naar het busstation om een ticket voor de bus van zondag te kopen. Nu waren er twee problemen: ik wist niet waar het busstation was, en ik wist het Portugese woord voor busstation niet. Maar toch ging ik, vertrouwend op de kennis die ik bezat, namelijk dat het vlakbij een groot winkelcentrum was. Aangekomen bij dat grote winkelcentrum (na een uur, het was al bijna donker) zag ik inderdaad de bussen. Maar dat was ver weg, ik wist zeker dat ik nog een halte moest wachten. Toen de bus enige tijd stil had gestaan vroeg mijn buurman of ik er hier niet uit moest. Nee, ik moet er uit bij de "plek waar alle bussen zijn". Uh schat, dat is hier. Ik rennen naar de chauffeur (ik kon niet verder achterin zitten) en je raadt het al, hij reed net weg. En hij stopte pas 10 minuten later. Ik wilde niet in het donker op een obscuur en gigantisch busstation rondhobbelen, dus heb ik de eerste bus terug naar mijn wijk genomen. Ik had geen zin om zaterdag weer die wereldreis te maken, dus besloot ik om mijn plan te wijzigen, een hostel te zoeken en nog een paar dagen langer in Salvador te blijven.
Als ik die halte niet gemist had, had ik niet alle dingen gezien die ik inmiddels heb gezien. In het hostel heb ik namelijk een Braziliaans vakantie vierend echtpaar leren kennen, Felipe en Liane, met wie ik inmiddels 600 kilometer mee heb kunnen rijden, onderweg stoppend op de meest mooie plekken. Mangue Seco, een klein en moeilijk te bereiken stranddorpje, midden tussen supermooie witte duinen, en de steden Aracaju en Maceió. Ik kreeg een beetje een deja-vu aan vakanties vroeger. Ook toen zat ik op de achterbank bij mijn ouders (deze mensen zijn net zo oud ;) ), en had ik vaak eigenlijk geen idee waar we naartoe gingen, ik vroeg het me niet eens af. Vandaag was dat precies zo. Felipe en Liane vroegen of ik met hen meeging naar een heel mooi strand. Tsja, als het heel mooi is, is het eigenlijk zonde om dat af te slaan. Dus wij in de auto, 120 kilometer naar het noorden, naar het dorp Maragogi. Zag er veelbelovend uit, blauwe zee, zonnige dag, wat kan er misgaan. Toen we de auto parkeerden zag ik echter al iets wat me verontrustte: een bus. Een toeristenbus. En voor ik het wist zaten we in 1 of andere speedboot waarmee we naar een soort zwembaden midden in de koraalriffen gingen. Heel knus, met zn 50en snorkelen op een kluitje. Op een gegeven moment was er een jongen die ons meenam naar een stukje koraal. "Uh, wat is hier?" Foto. "Huh maar wat gaan we doen?". Had die kerel zo'n onderwatercamera waarmee hij ons ging fotograferen terwijl we de vissen voerden.. Echt serieus ik heb me zelden zo debiel gevoeld. Maar Felipe en Liane hadden er al voor betaald, dus heb ik gewillig meegedaan, zo tegen mijn principes in! Je zou zeggen dat als je met Brazilianen reist je heel dichtbij de bevolking komt.. Nou ja niet echt dus :). Het is heel bijzonder, om je als toerist te mengen met Braziliaanse toeristen.
Donderdag zal ik dan toch echt alleen verder reizen, was echt wel fijn om eerst een week het land te leren kennen met Brazilianen en per auto. De ritten tussen de steden zijn supermooi! Ik ben inmiddels in 3 staten geweest (er zijn er 26) en elke staat is anders. Eigenlijk ziet het er elk uur anders uit: bergen, palmvelden, duinen, oneindig veel suikerrietvelden, stukken langs zee. Langs mooie huizen, maar ook langs superarme dorpjes. En heel veel kleuren. Heel bijzonder. Wat trouwens overal, maar dan ook echt overal gelijk is: verkiezingsgestoordheid. De eerste zondag van oktober wordt er gestemd voor een nieuwe president. Lula, de huidige president (in Bahía, de staat van Salvador, werd hij half aanbeden) heeft er al 8 jaar opzitten, dus moet er een nieuwe komen. Naast een president moet er een nieuwe gouverneur, senator, 'federale afgevaardigde' en 'estuduale afgevaardige' komen. En dit verschilt allemaal per staat, behalve dan de president (en de gouverneur?). Hmhm zeer overzichtelijk, ik snap niet hoe iedereen dit kan begrijpen. En de manier waarop campagne wordt gevoerd is al helemaal gestoord. Auto's met 6 boxen op het dak met decibels die het menselijk oor niet kan verdragen, ook niet vanaf 300 meter afstand. En dan het liefst 5 van die auto's achter elkaar, allemaal met een andere boodschap. Soms staan er 400 mensen op een rij langs de weg, allemaal met precies dezelfde vlag met een nummer van een senator (wie betaalt dat?). En op elke hoek worden er wel folders in je handen geduwd. Ik ben wel echt benieuwd wie de nieuwe president gaat worden! Ik heb een vergelijkend warenonderzoek gedaan, en Dilma (een soort Rita Verdonk look-a-like) maakt veel kans. Een vrouwelijke president!
Donderdag zal ik dus verder reizen, richting Olinda, een stad vlak boven Recife. Ik heb er zin in!
Liefs Nop



  • 14 September 2010 - 07:26

    Feem:

    Haha, wat een geweldige wending!! Maar uh wat is er nu zo erg aan gemeenschappelijk snorkelen?! Ik bedoel na ons x travel verleden is dit toch al een hele vooruitgang ;) Nou ik mail je straks ff! Goede reis naarrrrrr .. .. Olinda!
    Kuss

  • 14 September 2010 - 10:08

    Jepa:

    Ja wat is er mooier dan zonder agenda en verplichtingen de wereld rond te reizen. Ik ben jaloers op je.
    Lijken inderdaad hele leuke mensen met wie je meereist. Maar donderdag dan toch echt alleen verder. Ik ben benieuwd wat je in Maceio zult beleven.
    Liefs,

    jepa

  • 14 September 2010 - 10:08

    Mama:

    Lieverd,

    Zo, dat geeft een goed gerust gevoel: je kind onder de hoede van ervaren vijftigers! Dikke prima :-)
    Geniet ervan, straks denk je eraan terug, als het leven wat minder soepel verloopt.
    En waar is nu die foto van de gevoerde vissen??

    Die houden we te goed.

    Dikke smok

    Mama

  • 14 September 2010 - 11:45

    Lourens Noppe:

    wow..o.O best wel een avontuur dus:) vond je het niet spannend trouwens? Ik zie mezelf al rondlopen op een donker busstation :P
    veel plezier nog

    Liefs Lou

  • 14 September 2010 - 12:13

    Fruo:

    Hey laiverd!

    Jaloers!!!!! Wat heerlijk om alleen maar één ding te hoeven: genieten :)Volgens mij hebben we idd nog vele coole foto's tegoed. Mail u spoedig met updates!

    Tútskes Fruo

  • 14 September 2010 - 14:56

    Judith:

    Hey Anita,

    Super! Wat een verhalen! Ik geniet al lezend met je mee. En wat een mooie foto's! Zometeen ga ik, hoop ik, ook spannende dingen doen, heb namelijk forensische dienst ;) Binnenkort ook een update van mijn kant, voor nu gaat alles hier prima!

    liefs juud

  • 15 September 2010 - 08:19

    Boelie:

    heyyyyy wat cool weer nieuwe foto's:) en wat leuk zeg een braziliaanse papa en mama, wel lief dat ze je overal mee naar toe nemen!!! ga je ze ook nog opzoeken??? ik zal weer effe aant werk, stiekum op forums is niet de bedoeling geloof ik;)xxx

  • 15 September 2010 - 16:01

    Loegke:

    Ey gnet, tjong wat een geluk, dat je gewoon op huwelijksreis mee mocht..:) Dan zie je echt de wereld aan dingen.. Mwa alleen Brazilië... Die woordgrappen kunnen echt niet! Je bent alweer bijna een maand weg.. pfoej dat gaat echt snel! Ik ben blij dat je het zo fijn vindt! Vast en zeker ga je dit nog veel vaker doen. Geloof er niets van dat dit je laatste reis is. Ik wil echt WEL meer foto's zien! Kan dat niet? Of duurt het een skijtlange tijd om ze te uploaden? Ben benieuwd naar je volgende verhaal schwess. De dikste kus

  • 15 September 2010 - 20:18

    Jildau:

    Hej wereldreiziger ;-)

    Heerlijk om op deze manier mee te genieten. Mooie en leuke foto's & filmpjes.
    Ik kijk uit naar de volgende update. Geniet van het vrije leven!!

    XxX Jil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Maceió

Anita

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 40682

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 03 Oktober 2014

Ecuador

20 Augustus 2010 - 18 December 2010

Brazilië

01 Juli 2009 - 31 Juli 2009

Zomer 2009

27 Maart 2008 - 05 Juli 2008

Centraal Amerika

Landen bezocht: